Storbritannien viser vejen for en kulturkommerciel omstilling

post
Storbritannien viser vejen for en kulturkommerciel omstilling

I efteråret 2015 blev det offentligt støttede kulturliv herhjemme ramt af historisk store besparelser, hvilket har presset landets kulturinstitutioner til at tjene flere penge selv. Men hvordan tænker man mere kulturkommercielt uden at gå på kompromis med den faglige og kunstneriske integritet? I dette blogindlæg tager vi dig med på inspirationstur til Storbritannien, hvis kulturinstitutioner er blandt de bedste i verden – både når det kommer til at give brugerne storslåede oplevelser og drive forretning.

Af Søren Mikael Rasmussen, Partner i Rasmussen & Marker

Stjernen på den kulturkommercielle himmel i London er Tate Modern, der virkelig har fået hul på at skabe store kommercielle indtægter. I 2017 omsatte Tate Modern’s kommercielle afdeling for 150 mio. kr., heraf var de 30,5 mio. kr. overskud. Pengene kom især fra bøger, limited editions af print og online shoppen. Tate Modern er beviset på, at det kan lade sig gøre at drive en kulturkommerciel forretning uden at gå på kompromis med kvaliteten. For hvem stiller spørgsmålstegn ved Tate Moderns integritet?

Inspirationstur til Storbritannien
I begyndelsen af marts var 20 kulturledere bl.a. Nationalmuseets nye direktør Rane Willerslev i London og Brighton for at hente inspiration til forretningsudvikling. Turen inkl. to halvdages workshops om forretningsudvikling i København var arrangeret af Konsulentbureauet Rasmussen & Marker i samarbejde med Culture Nordic.

Vi deltog i den britiske kulturorganisation ACE’s årlige konference i Brighton med fremlæggelse af forskellige cases inden for indtjening, markedsføring, licensing og forandringsledelse – mens vi i London besøgte vi Soanes og London Transport Museum med yderligere gæster fra Royal Portrait Gallery og to nye it-virksomheder med fokus på digitale muligheder for museumsindhold.

Butikker driver den kommercielle omsætning
De britiske kulturinstitutioner her siden finanskrisen øget deres indtægter på især fire områder: online og butiksindtægter, publikationer, billedrettigheder og brandsamarbejder. Især butiksdelen genererer store indtægter og stod i 2017 for 70 procent af museernes kommercielle indtjening, hvilket svarer til 16 procent af deres samlede budgetter.

Derfor bliver der også gjort store anstrengelser på mange kulturinstitutioner for at skabe flotte butiksområder med originale varer, der har rod i den enkelte kulturinstitutions virke. Et godt eksempel er London Transport Museum, der har Londons mest omsættende museumsbutik. Her kan man købe flot design, der afspejler transport på mange områder. Blandt andet lækre puder med betræk fra Tubens sæder og flotte hylder fra nedlagte tog. Og på den anden side af Covent Garden ligger operaen, hvor man kan købe originale kostumer fra operaens opsætninger for op mod 15.000 kr. Briterne og turisterne i London er vilde med at købe lækkert merchandise, og de forventer simpelthen, at det er en mulighed. Til ACE’s conference i Brighton lød mantraet således: ”People tend to be so frustrated, if they can’t buy anything”.

Selvstændige kommercielle enheder
Mange af de store kulturinstitutioner i Storbritannien har oprettet selvstændige kommercielle enheder, såkaldte Enterprises, hvor der udelukkende foregår kommerciel aktivitet med kulturinstitutionens produkter og services. Det betyder også, at der sidder rent kommercielt fokuserede ledere og medarbejdere i disse organisationer. De skal ikke tænke på opsætninger og udstillinger – men på salg og indkomstgenerering. Der har i mange af institutionerne været gnidninger mellem kulturfolk og kommercielle folk, men det virker nu som en meget etableret del af kulturlivet i Storbritannien og som en helt naturlig del af det daglige virke.

Selvom de danske kulturinstitutioner ikke er ligeså store og ikke har samme kundegrundlag, som institutionerne i London, så er vi overbevist om, at vi herhjemme kan finde inspiration i de forretningsmodeller, som allerede har vist sit værd i London. Men det bliver formentlig nødvendigt at arbejde sammen på tværs af institutionerne for at skabe de muligheder, vi nu ser folde sig ud i Storbritannien.

Vil du med på næste inspirationstur til London i oktober?
Der har været mange forespørgsler på endnu en inspirationstur i forretningsudvikling til London. Vi gentager derfor succesen til oktober. Hvis du vil høre mere om turen, så kontakt Søren Mikael Rasmussen på tlf. 2030 7744, smr@rasmussenmarker.dk.

2 kommentarer til “Storbritannien viser vejen for en kulturkommerciel omstilling

  • Hej Søren Mikael

    Du skal være velkommen til at besøge os på Nationalmuseet og se de tiltag vi allerede er i gang med for at hæve den kommercielle indtægtsside. Blandt andet vores nye museumsbutik.

  • Søren Mikael den 18. apr 2018

    1000 tak for invitationen, hvornår skal det være?

Kommentar