#6 Kulturinstitutioner kan blive deres egne broadcastere

post
#6 Kulturinstitutioner kan blive deres egne broadcastere

Danskerne efterspørger videoer on demand om kultur og historie. Vil man som kulturinstitution betyde mere for flere, kan man derfor med fordel producere videoer, som kan postes på institutionens SoMe-profiler og hjemmeside, og derved blive sin egen broadcaster.

Af Søren Mikael Rasmussen og Lasse Marker, partnere i Rasmussen & Marker og undervisere i SoMe på DMJX

Danskerne er trætte af kabelpakker og flow-tv, men elsker levende billeder og videofilm mere end nogensinde før. Forbruget er blot flyttet over på streamingtjenester og sociale medier. Samtidig er historiske dokumentarer den tredje vigtigste grund til, at folk beholder deres kabelpakke, og den fjerde mest sete genre på DR’s TV App. Det var nogle af konklusionerne i begyndelsen af juni 2017 ved sidste års Copenhagen Future TV Conference, der er Nordens førende konference om fremtidens tv.

Det er en tendens, som mange kulturinstitutioner med fordel kan udnytte til at blive mere relevante for sit publikum. De gode historier findes allerede i museumskældrene og i udstillingssalene, backstage og til prøverne på den nye koncert eller det nye teaterstykke. Historierne skal blot formidles på video på de sociale medier.

DMJX, SoMe - 1 (1)

Vi er trætte af kabelpakker og flow-tv
De nyeste undersøgelser fra analysefirmaet Wilke viser, at når en person tænder for sit fjernsyn, så er der 65 procent, der ikke umiddelbart kan finde noget, der er interessant. Det er en markant stigning fra tidligere år.

Flere og flere danskere vælger derfor at skære ned på kabel-pakker til tv, og et stigende antal vælger helt at skære kabel-pakken væk. Sidste år gik procentdelen af danskere med den store TV-pakke fra 40 til 36 procent. Og procentdelen på den lille kabelpakke steg fra 24 til 29 procent.

Vores tv-forbrug flytter sig over på streamingtjenester og sociale medier
Der bliver altså sparet på kabelpakkerne, men det betyder ikke, at vi har mistet interessen for levende billeder. Vores tv-forbrug er blot flyttet andre steder hen, fx streamingtjenester som HBO, Netflix, TV Apps, film og videoer på sociale medier. I stedet for at zappe rundt mellem et stort antal tv-kanaler, vil mange i dag hellere selv bestemme, hvad de ser og hvornår.

Som en del af denne udvikling er meget af tidsforbruget flytter væk fra tv-skærmen og over på tablets og mobiltelefoner. 40 procent af danskerne ser streaming på deres tablet og 24 procent ser streaming på mobilen. Dog vender en del af timeforbruget tilbage til den store tv-skærm vi Apple TV og Google Chromecast, der er i hastig vækst. I dag bruger 17 procent af de danske seere Chromecast til at sende film og video op på tv’et i stuen.

Vi vil gerne se videoer om historie og kultur
Analysefirmaet Wilke har spurgt danskerne om, hvad de helst IKKE vil undvære, når det kommer til tv. 34 procent beholder kabelpakkerne, fordi de gerne vil se nyheder, 26 procent beholder pakkerne fordi de gerne vil se sport, og 14 procent beholder pakken, fordi de gerne vil se historiske dokumentarer. Samme historiske dokumentarer er nummer 4 over de mest sete genrer på DR’s TV App.

Der er med andre ord stor interesse for video om især kulturhistoriske emner, mens interessen for kunst er lidt mindre, hvis man skal tro tallene på DR’s TV App.

Kulturinstitutioner som egne broadcastere
Vi har med andre ord en situation, hvor mere og mere af vores tv-forbrug flytter sig over på on demand og sociale medier, og hvor kulturhistoriske emner er noget af det mest populære indhold. De fleste kulturinstitutioner kan derfor med fordel producere videoer og på den måde blive egne broadcastere. Videoerne kan distribueres på kulturinstitutionens egne kanaler som fx hjemmeside eller profiler på de sociale medier.

Deportalisering
Formålet er at få dit indhold ud til så mange relevante personer som muligt, og du kan derfor med fordel tænke i, om du kan få dit indhold ud på andre medier end dem, du selv ejer. Det kan være, at et lokalt, regionalt eller landsdækkende medie kan se, at dit indhold passer til deres profil, og derfor gerne vil dele det på deres online platforme. Typisk vil aftalen være, at de får noget gratis indhold, som er relevant for deres læsere og seere, mens du får eksponering og når ud til en masse brugere, som du ellers ikke vil have nået ud til. Det er win-win for begge parter. Peter Svarre, der er forfatter til flere bøger om sociale medier, kalder dette for ”deportalisering”, hvilket netop handler om at distribuere sit indhold igennem kanaler, som man ikke selv ejer.

Louisiana Channel, som i dag er verdens største museumsdrevne TV-kanal, benytter sig af den strategi. Deres videoer, som er længere engelsksprogede interviews med internationale topkunstnere, bliver ikke blot postet på Louisianas egen hjemmeside og profiler på de sociale medier – men bliver distribueret på over 2.500 medier i både ind- og udland. Peder Wuth, der er ansvarlig for Louisiana Channel, fortæller, hvordan man med hver video målrettet kontakter medier, som man forventer kunne være interesseret i at dele lige præcis denne video til deres læsere og seere. Aftalen er ligesom beskrevet ovenfor. Mediet får noget gratis indhold af høj kvalitet, som er relevant for deres læsere og seere – mens Louisiana får eksponering og når ud til kunstinteresserede i hele verden! Det styrker ikke alene Louisianas image og omdømme både nationalt og internationalt – men giver også flere gæster på lang sigt.

Kommentar